Pridané: 3.7.2014 | Podnikanie

S podnikaním sa spája mnoho tém okolo: financií, zákona, dobrých nápadov, vhodných povahových charakteristík a pod. Často je ale práve zabúdané na dynamický prvok podnikania a to samotné plánovanie a prácu s časom. V tomto príspevku sa práve pozrieme na time-management a to konkrétne v rámci princípov metódy Getting Things Done, ktorá je taktie implementovaná v naej aplikácii na Evidujem.sk.
Určite to poznáte - máte mnostvo nápadov, ktoré by ste chceli realizova a len minimum času. Poznámky v zoitoch, v mobile, na lístočkoch a v počítači. A pri tom vetkom nepríjemné zabudnutie na telefonát či schôdzku alebo nedostatok času splni, čo sme komusi niekedy sžúbili. A do toho vetkého máme stíha ná súkromný ivot. Výsledok je mnostvo stresu, plná hlava neusporiadaných mylienok a nedostatok času na prácu, nie to ete na činnos mimo nej.
By efektívny v rámci pouívania vlastného času je úlohou time-managementu. A práve jedna metóda, s názvom Getting Things Done (GTD), ktorej autorom je David Allen, medzi ostatnými naozaj vyniká. Jej hlavnou mylienkou je, e človek by si mal vetky úlohy z mysle presunú na jedno spoločné miesto - na médium. Potom sa sústredi predovetkým na vykonávanie samotných úloh. Jej ďalími výhodami je tie vhžad do zmyslu naich činností. Je znatežný výrazný nárast efektivity na základe etrenia času z odloenia nepodstatných a často nepotrebných úloh a zameraním sa na to podstatné a potrebné.
Základným princípom je samotné rozdelenie procesu práce do nasledujúcich krokov:
1.zozbieranie
2.spracovanie
3.organizácia
4.zhodnotenie
5.vykonávanie
Zber úloh a iných mylienok predstavuje jednu z najúčinnejích pomôcok. Jej princípom je vyhnú sa akémukožvek vyrueniu od aktuálne prebiehajúcej činnosti naimi nápadmi/mylienkami či externými vplyvmi (telefonát, email či iný spôsob prijatia informácie). Predstavuje poznamenie si novej úlohy či mylienky do tzv. Inboxu a upustenie od akéhokožvek ďalieho zaoberania sa ňou, čím získate plné sústredenie na to, čo práve robíte.
Fáza spracovania pracuje rovnako s Inboxom, pričom jej predmetom je spracovanie obsahu Inboxu v pravidelných intervaloch (ideálne 1x denne). Spracovanie spočíva v zhodnotení, čo ďalej - ak ide o úlohu a je vykonatežná v rámci 2 minút, je vykonaná. Ak nie, je buď delegovaná alebo odloená a následne v rámci organizácie niekam zaradená. Platí, e čokožvek z Inboxu vyberieme, musíme to spracova a nevraciame to spä.
Organizácia predstavuje správne zaradenie úlohy alebo informácie. V prípade informácie môe by zahodená, archivovaná alebo priradená ako referencia k nejakej úlohe. V prípade úlohy je úloha zaradená do jednej z týchto kategórií:
1. Nasledujúca úloha - ako názov hovorí, ide o úlohu, ktorá má by jednou z nasledujúcich vykonaných úloh
2. Niekedy/mono - sem patria úlohy, na ktoré si raz chceme nájs čas no v tejto dobe sa im neplánujeme venova
3. Čaká na - v prípade delegácie úlohy
4. Projekt - ak k prevedeniu úlohy je potrebné viacero krokov, ktoré sú rozdelené a organizované do projektu
5. Kalendár - obsahuje úlohy so stanoveným termínom
Zhodnotenie predstavuje rovnako činnos, ktorá by mala by vykonaná pravidelne a to jednak kadý moment - kedy by sme mali zvái, či vykonávame práve to, čo je potrebné vykonáva a súčasne raz týdenne, kedy celý systém zaktualizujeme - zreorganizujeme podža potrieb.
Samotné vykonávanie sa riadi predovetkým obsahom zloky Nasledujúcich úloh, kde by jednotlivé úlohy mali by navye triedené (a vykonávané) podža priority a kontextu (vhodný priestor/prostriedky). Samotný výber úlohy taktie ovplyvňuje aj naa zostatková energia a čas.
Preli sme si teda procesné a trukturálne usporiadanie, ktoré GTD popisuje. Určite u teraz vidíte, ako Vám táto metóda umoňuje rozumne rozdeli vykonávané činnosti, uvožni Vau mysež a umoni Vám sústredi sa na aktuálne vykonávanú činnos s vedomím, e pracujete najefektívnejie ako môete a pritom sa na to nesústredíte.
Evidujem.sk obsahuje v balíku Podnikatež zjednoduenú verziu GTD (bez projektov, kontextov a so zameraním len na úlohy) a rovnako aj rozírenú verziu (vrátane trukturovania úloh do projektov, pridávania kontextov a taktie navye triedenie informácií - poznámok) v balíku Prémium.