Zistili ste, že môžete viesť daňovú evidenciu, avšak momentálne účtujete v rámci jednoduchého či podvojného účtovníctva alebo evidujete pomocou paušálnych výdavkov? Pri prechode na daňovú evidenciu je nutné na konci posledného zdaňovacieho obdobia vykonať pár zmien. Ak je ale toto Váš prvý rok podnikania, prechod je bezproblémový a možný okamžite. V článku si povieme, ako na obe varianty.
Prechod v rámci zdaňovacieho obdobia
V prípade, že podnikáte prvý rok, jediné čo budete potrebovať, aby ste mohli viesť daňovú evidenciu je zosumarizovať Vaše príjmy, výdavky a aktuálne pohľadávky a záväzky v časovom slede. Pokiaľ prechádzate z paušálnych výdavkov, výdavky a aktuálne záväzky si budete musieť za aktuálne účtovacie obdobie zozbierať. Ak ale prechádzate z účtovníctva, všetko potrebné už máte.Ak ste viedli sklad, určite ste mali povinnosť viesť si evidenciu skladov z akéhokoľvek iného systému evidencie/účtovania, takže tu sa nič nemení. Rovnako je nutné zachovať evidenciu majetku.
Pokiaľ už máte potrebné evidencie (príjmov, výdavkov, zásob atď), zásadná zmena je, že pri ich vedení už nemusíte dodržiavať akékoľvek účtovné pravidlá. Platí pre Vás už len ZoDP a v ňom predovšetkým
§ 6 ods. 11 o vedení daňovej evidencie. Od tohto momentu sa Vás žiadne účtovné zákony netýkajú.
Zmeny súvisiace s koncom predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia
Ak ste teda v minulom zdaňovacom období podnikali, musíte sa držať nasledujúcich pravidiel.
Ak si ešte ale platíte účtovníka, tak toto môže byť prakticky posledný úkon, ktorý mu ešte zaplatíte. V takom prípade si so zákonom nemusíte lámať hlavu. Ináč pri zmene spôsobu uplatňovania výdavkov a teda evidencie sa riadime podľa
§ 51a ZoDP.
Súčasne, ak prechádzate z paušálnych výdavkov, pozrite si tiež usmernenie Ministerstva Financií SR -
MF/11092/2009-72. Ak prechádzate z podvojného účtovníctva, bude Vás zaujímať usmernenie
MF/11087/2009-721.